Co to Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych?
1 marca 2018 roku podjęta została ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Weszła ona w życie 13 października. Zgodnie z nią 13 kwietnia mija termin zgłaszania informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.
Zmiany mają związek z wprowadzonymi w całej Unii przepisami, które mają ujednolicić system we wszystkich Państwach członkowskich. Ma to ograniczyć finansowanie terroryzmu i wpłynąć na łatwiejszą wykrywalność, zarówno tego zjawiska, jak i prania pieniędzy. Termin Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych został wprowadzony w jednej z nowelizacji ustaw z 1 marca 2018 roku. Czym jest Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych? Jest to rejestr, w którym gromadzone są informacje o osobach fizycznych, które pośrednio lub bezpośrednio sprawują kontrolę nad daną spółką. Beneficjentem może być więc osoba, której przysługuje prawo własności przynajmniej 25% ogólnej liczby udziałów osoby prawnej lub osoba, której przysługuje powyżej 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym. Beneficjentem rzeczywistym jest też osoba, której papiery wartościowe dopuszczone są do obrotu na rynku regulowanym oraz osoba, która np. jako podmiot dominujący sprawuje kontrolę nad spółką.
Na kim spoczywa obowiązek zgłoszenia wpisu do CRBR?
Obowiązek zgłoszenia informacji do CRBR ma osoba, która uprawniona jest do reprezentacji spółki. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, termin ten mija 13 kwietnia dla wszystkich spółek zarejestrowanych przed wejściem w życie ustawy. Natomiast nowo powstałe spółki mają na to 7 dni. Przepisy te dotyczą wszystkich spółek poza spółką cywilną, partnerską i publiczną.
Jak tego dokonać?
Wpisu można dokonać elektronicznie na stronie www.podatki.gov.pl/crbr/, nie jest pobierana za to żadna opłata. Sankcje grożące za niedokonanie wpisu mogą sięgać nawet miliona złotych.
powrót