Kontrola jakości to pojęcie, z którym spotyka się każdy podmiot chcący dbać o jakość oferowanych towarów bądź usług. Stanowi ona istotny element zarządzania przedsiębiorstwem, a odpowiedzialność za jej opracowanie, wdrożenie i monitorowanie leży na barkach kadr zarządzających. Kontroli podlegają również firmy audytorskie.
Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym określa wszystkie standardy działania firm audytorskich i przedsiębiorstw o podobnym charakterze. W tym akcie prawnym znajdują się wszystkie zasady wewnętrznej kontroli jakości podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych. Dzięki niemu ujednolicono ogólne wymogi systemu dla wewnętrznej kontroli jakości usług w firmach audytorskich.
Każda firma pełniąca nadzór finansowy nad innymi przedsiębiorstwami jest zobowiązana do opracowania i wdrożenia wewnętrznego systemu kontroli jakości, który jest zgodny z krajowymi standardami w tej dziedzinie. Może on jednak różnić się ze względu na czynniki, takie jak wielkość przedsiębiorstwa czy skala jego działalności, a jest za niego odpowiedzialny biegły rewident wytypowany przez sam podmiot. Firma ma również obowiązek monitorować adekwatność i skuteczność wszystkich działań, a także sporządzać coroczny raport. Dokumentacja może uwzględniać propozycje zmian i należy ją przechowywać przez co najmniej pięć lat.
W praktyce wszystkie te zabiegi mają zapewnić gwarancję, że świadczone usługi są wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz nie utrudniać sprawowania nad nimi kontroli przez Komisję Nadzoru Audytowego.
Firma audytorska to przedsiębiorstwo zaufania publicznego, więc kontrola jakości jego usług jest niezwykle ważna. Wszystkie czynności prowadzone przez biegłych rewidentów mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania firm, w których dokonują badania sprawozdań finansowych.
Sprawdź jak nasi audytorzy mogą Ci pomóc - kliknij tutaj
powrót