Na początku 2019 roku weszły w życie przepisy o skróceniu przechowywania akt pracowniczych oraz możliwości elektronizacji istniejących dokumentów. Ustawa, która już od miesięcy jest szeroko komentowana w przestrzeni publicznej, znacząco ułatwi życie zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom.
Główną kwestią podnoszoną przez ustawodawcę jest oczywiście tytułowe skrócenie czasu, w którym pracodawca ma obowiązek przechowywać dane dokumentujące dotychczasowy przebieg stosunku pracy oraz wszelkie niezbędne dane osobowe z dotychczasowych 50 do 10 lat. Nie oznacza to oczywiście, że te informacje mają zniknąć z bazy danych. Głównym celem jest ułatwienie procesu ubiegania się o świadczenia socjalne, w tym renty i emerytury, dzięki przekazaniu wszelkich niezbędnych dokumentów do ZUS-u.
W odniesieniu do nowych przepisów należy wyróżnić 3 grupy zatrudnionych:
Drugą ważną składową nowych przepisów jest możliwość digitalizacji obecnych dokumentów poprzez ich zeskanowanie lub stworzenie wersji całkowicie cyfrowej. To jednak nastąpi wyłącznie w przypadku, w którym pracodawca i zatrudniony będą posiadali kwalifikowany podpis elektroniczny. Dzięki takim zmianom uda się przyspieszyć proces przekazywania dokumentów i uprościć niektóre sprawy załatwiane w ZUS-ie.
powrót